سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 990499 | بازدیدهای امروز: 50| بازدیدهای دیروز: 20
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:من چهل روز مداوم سوره ی حشر رو خوندم برای حاجاتم اما  حاجت من بر آورده نشد!!من میخوام امیدوار باشم ولی بیشتر به این فکر میکنم که شدت گناهانم خدا رو بی علاقه کرده نسبت به من یه دور قرآن دادن به من که سر دویست و چهل روز قرآن برای امام زمان دور میشه امام چه نیازی به قرآن من داره دیروز اصلا حوصله نکردم بخونمش دلم میخواد یکی اینو از من بگیره
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک راه فضیلت :
ممنون از این که سوال خود را با وبلاک راه فضیلت در میان گذاشتید ببخشید از این که کمی با تاخیر پاسخ می دهم ان شاالله خداوند حاجات همه مومنان از جمله شما را برا آورده بخیر گرداند
سوال شما:من چهل روز مداوم سوره ی حشر رو خوندم برای حاجاتم اما حاجتم بر آورده نشد ....
اولا:بر اورده نشدن حاجت به معنای این نیست که خداوند انسان را دوست ندارد چون خود خداوند به انسان دستور داده است که هر وقت حاجتی دارند به درگاه او دست دراز کنند و گاهی بر عکس گفته شما می باشد و چون خداوند انسان را دوست دار حاجت او را بر آورده نمی کند همان گونه که در روایت زیبایی این گونه نقل شده است :امیرمؤمنان(ع) می فرماید: «دیر اجابت نمودن خدا، ‌تو را ناامید نکند که همانا بخشش،‌ بسته به مقدار درخواست است و چه بسا در اجابت دعای تو تأخیر رخ دهد تا درخواست تو طولانی تر گردد و بخشش او کامل تر شود. چه بسا چیزی را خواسته ای و تو را نداده و بهتر از آن را در این دنیا یا آن دنیا داده و یا بهتر آن بوده که آن را از تو باز دارد. چه بسا چیزی را طلب نمودی که اگر به تو می داد،‌ تباهی دین و دنیای خود را در آن می دیدی».(1)
پس تأخیر اجابت دعا، نشان کم لطفی و کم محبتی خدا نیست، بلکه گاهی بر عکس، هرچه بیشتر تأخیر شود، دلیل بر بیشتر دوست داشتن خدا است. امام صادق(ع) می فرماید: «وقتی مؤمنی دعا می کند،‌ خداوند به ملائکه می فرماید: دعایش را مستجاب نمودم، ولی آن را نگه دارید و عطا نکنید که من دوست دارم صدای این بندة مؤمن را بشنوم. بنده‌ای هم هست که دعا می کند و خداوند می فرماید: زود حاجتش را بدهید که آوازش را دوست ندارم».(2)
و البته این که در برخی از روایات وارد شده است که هر کس 40 روز فلان سوره را بخواند دعایش مستجاب می شود منظور این است که انسان تا چهل روز سوره مذکور را با تفکر و تدبر بخواند ترجه ایه به آیه را نگاه کند و در آن فکر کند و در صورتی که آیه ای را متوجه نشد سوال کند و بعد از تفکر در آیه به آیه آن سوره به آن عمل کند و این سوره طوری در روح و جانش اثر کند که برکتش شفا مریضی ها و بر آورده شدن حاجات باشد نه این که انسان این سوره را بدون تفکر و حتی بدون حضور دل بخواند و ان شاالله که شما آن را با تفکر و تدبر خوانده اید اما در مورد ...
ما نباید خیال کنیم که دعای ما مستجاب نمی شود و ما کاری بیهود انجام داده ایم بلکه در روایات وارد شده است که که هیچ دعایی بی اثر نیست و هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد، پس در واقع هر دعایی به اجابت می‌رسد ، اما گونه‌های اجابت مختلف است.
امام سجاد(ع) می فرماید: «دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآوردهمی‌شود یا بلایی را که می خواست به او برسد،‌ از وی می‌گرداند«3»
پس نباید از مستجاب نشدن دعایمان نگرا باشیم و بدانیم که ممکن است شیطان در این مواقع انسان را وسوسه کند ...
و البته در کنار دعا باید تلاش خود انسان هم باشد مثلا کسی که درخواست ثروتی از خداوند می کند و دعا می کند باید خودش هم کار بکند و در راه به دست اوردن ثروت تلاش کند کسی که دعا می کند برای سلامتی باید به دکتر هم مراجعه بکند درمان هم استفاده بکند و دعا کردن بدون تلاش هیچ فایده ای ندارد .همان گونه که روایت زیبایی از رسول گرامی اسلام این گونه بیان شده است:کسى که دعا مى‏کند و به دنبال آن تلاش و عمل نمى‏کند، مانند آن است که بى چله کمانژ«کمان بدون زه»تیر مى‏اندازد».«4»
اما قسمت دوم سوال شما: به من یه دور قرآن دادن به من که سر دویست و چهل روز قرآن برای امام زمان دور میشه امام چه نیازی به قرآن من داره دیروز اصلا حوصله نکردم بخونمش دلم میخواد یکی اینو از من بگیره...
پاسخ من:اولا که شما مختار هستید که این قرآن را بخوانید و اگر علاقه ندارید می توانید نخوانید و با کسی ولی این نکته را باید عرض کنم که این گونه تلاوت ها علاقه انسان به اهل بیت را می رساند و اگر ما برای سلامتی امام زمان قرآن بخوانیم مطمئنا امام زمان در مقابل این هدیه ما هدیه ای بهتر خواهد داد همان گونه که این روش اهل بیت است که حتی اگر کسی به آن ها سلام می کرد جواب را بیشتر از سلام سلام کنند می دادند و حالا اگر کسی برای سلامتی امام زمان علیه السلام قرآن تلاوت کند حضرت هم مطمئنا برای سلامتی او دو برابر قرآن تلاوت خواهد کرد و از این گذشته این بهانه ای است برای این که انسان با این کتاب هدایت گر انس پیدا کند و خلاصه این که هر کسی برای اهل بیت نیکی کند آن ها در مقابل برای او نیکی خواهند کرد همان گونه که ایه 60 سوره الرحمن به این واقعیت اشاره دارد خداند در سوره الرحمان می فرماید:آیا جزاى نیکى جز نیکى است؟
و در تفسیر این ایه روایتی از امام صادق این گونه وارد شده است که حضرت فرمودند:
د آیه‏اى در قرآن است که عمومیت و شمول کامل دارد.
راوى مى‏گوید: عرض کردم کدام آیه است؟ فرمود: این سخن خداوند متعال که مى‏فرماید: هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ: که در باره کافر و مؤمن نیکوکار و بدکار جارى مى‏شود (که پاسخ نیکى را باید به نیکى داد) و هر کس به او نیکى شود باید جبران کند، و راه جبران این نیست که به اندازه او نیکى کنى، بلکه باید بیش از آن باشد، زیرا اگر همانند آن باشد نیکى او برتر است، چرا که او آغازگر بود«6»
در پایان از خداوند متعال مسئلت دارم که حاجت همه حاجت مندان از جمله شما کاربر گرامی را بر آورده بخیر بگرداند
لطفا نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت بنویسید برای ورود به وبلاک راه فضیلت روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید راه فضیلت
منابع:
1. نهج البلاغه، نامه 31.
2. اصول کافی، ج 4، ص 245.
3: تحف العقول، ص 202.
4: تحف العقول، ص 202.
5:هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ«الرحمن آیه 60»
6:آیة فى کتاب اللَّه مسجلة، قلت و ما هى؟ قال قول اللَّه عز و جل:" هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ" جرت فى الکافر و المؤمن، و البر و الفاجر، و من صنع الیه معروف فعلیه ان یکافئ به و لیس المکافاة ان تصنع کما صنع حتى تربى، فان صنعت کما صنع کان له الفضل بالابتداء!«تفسیر نمونه ج 23 ص 171




نویسنده: سجاد(چهارشنبه 90/4/29 :: ساعت 10:34 عصر)
نظرات ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ